Wednesday, September 1, 2010

Bersedih? Jangan.

Have it ever crossed to you, that suddenly, out of nowhere, you became depressed and feel terribly down? Padahal baru sebelum tu kita bergelak ketawa dengan kawan-kawan. Okay honestly, we can't feel down like so sudden, bukan? Yeah something happened to me just now, that I feel depressed sebentar. Tapi takpa. At least, this depression gives me an idea of what to write. 

How to overcome a depression (atau 'down' bak kata orang putih)

1.       Pujuk diri sendiri.
a.       Oleh sebab takda siapa lagi dalam dunia ni yang boleh pujuk kita.. (kecuali mak kita, tapi mak mesti bosan hari-hari min call mak, ye tak? ;) - I know you'll be reading this one).
·         Macam saya.. Saya cakap "tak pe lah, semalam kan dah happy sangat.. Kan hari ni dah down, sebab tak bersyukur atas ke-happy-an semalam agaknya".
·         And.. Kadang-kadang kita marah diri sendiri - kenapa aku asyik tak happy? Kenapa aku asyik down?? Tak boleh ke perasaan ni pergi? Jawapan dia : kita yang bertanggungjawab atas tindakan kita sendiri. Perasaan tak happy itu akan sentiasa melanda manusia.. Dalam masa nilah kita perlu yakin pada Allah.. Dia tahu segalanya. Bak kata lagu Zain Bhikha - Allah Knows.. Mengadu lah padaNya, Dia dengar. :)

No matter what, inside or out
There is one thing of which no doubt… ALLAH KNOWS.. ALLAH KNOWS.

ni link untuk lagu nya. Try lah download dan dengar liriknya, best :)



 2.        Bersyukur. 
·         Bersyukur apesal pulak, kita depresi ni… hmm. Baru tadi terlintas dalam fikiran saya, kita rasa down, sebab mesti dah terlupakan Allah.. Mungkin ada part kita terleka sekejap. Cuba reflect balik.. Bila kita down, baru nak mengadu pada Allah.. Ha sebab tu kita depress, sebab Allah bagi kita titik tolak untuk sedar balik. Bersyukur lah, sebab kita diberi kesedaran. (Cuma antara kita nak sedar dengan tak sedar je lah) :)

3.       Bersyukur lagi.
·         Ada pernah sekali dulu.. Saya dilanda kesedihan yang sangat teruk. Sangat down. Sangat depresi. Kemudian saya call mak. Dengar suara lembut mak, dah cukup untuk buat air mata menitis. Mak suruh cakap "Alhamdulillah". Saya terkedu juga mula-mula.. dalam kita ditimpa bencana.. Mak suruh cakap macam tu pula. Tapi bila dah matang sikit fikiran ni.. Mak tak pernah salah. Alhamdulillah, praise to Allah. Di sebalik setiap keburukan.. Ada kebaikan, percayalah. Bukan percaya pada saya, tapi pada Allah. :)  
  
4. Mengadu pada orang yang boleh memahami
 INGAT! Bukan sebarangan orang nak dengar luahan hati kita.. Percayalah. Saya dah kena dulu masa sekolah menengah. Kawan tempat mengadu tiba2 satu hari cakap kat saya "Boleh tak ko stop cakap pasal benda tu? Aku bosan dengar". Terkedu. Sampai sekarang, saya trauma nak cerita pada orang, tapi Alhamdulillah.. Saya dikurniakan kawan-kawan yang sangat mulia hatinya.. Moga Allah mengurniakan rahmat atas mereka.. Amin..


5. Berdiri dalam realiti.
·        
Truth hurts, but they are the truth anyway. Saya gunting keratan surat khabar kat bawah ni sebab sangat membantu saya cari balik semangat yang hilang. :) eat a concrete and harden up! Concrete sangatlah tak sedap, keras, buat patah gigi je. Tapi telan je! Dah telan nanti jadi kebal. Gitu lah falsafah saya. (falsafah pulak dah...adoyai)

6.       Baca Quran. Dan tafsirnya.
·         Kita ni diuji dengan ujian kecil je.. Rasul kita Muhammad besar sungguh dugaan baginda.. Kita cuma jaga hati kita seorang, Nabi jaga sekalian umat. Seteruk-teruk cabaran kita, ada lagi orang yang lagi besar dugaan dia. Again.. Bersyukur dengan apa yang kita ada..

Hmm. Sebenarnya, cara nak overcome depresi ni banyak, tapi semuanya, bagi saya, bertitik tolak dari ingatan kita pada Allah. Dekatkan diri denganNya. Kasih sayang Allah lebih dari cukup untuk hambaNya.. InsyaAllah.

2 comments:

  1. meeen!~~ade pape nnt,share2 je ng i,i xkesa tau!~~n jgn down2,nnt dimple u marah,u xsnyum =)

    ReplyDelete
  2. ali i tak down dah, semalam i dah lepak ngan u tros okay haha i suke down gedik2 je :p

    ReplyDelete